piątek, 12 października 2012

Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze - obowiązek pracodawcy

Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze - obowiązek pracodawcy

Autorem artykułu jest Monika Nowak

To, że wyposażenie pracownika w środki ochrony indywidualnej jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, wszyscy wiedzą, ale jakie obowiązki i prawa mają pracodawcy w zakresie środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego? Poniższy aktykuł wyjaśnia w/w tematykę zgodnie z KP.
Pracodawca musi dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej, zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Środki ochrony indywidualnej muszą spełniać wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.
Pracodawca musi również dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracodawca może ustalić stanowiska, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie można jednak takiego rozwiązania zastosować, gdy na stanowiskach są wykonywane prace związane z bezpośrednią obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych albo prace powodujące intensywne brudzenie lub skażenie odzieży i obuwia roboczego środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi.
Pracownikowi używającemu własną odzież i obuwie robocze pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny.
Pracodawca ustala rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne oraz przewidywane okresy użytkowania odzieży i obuwia roboczego.
Wydawane pracownikowi środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze stanowią własność pracodawcy.
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy. Pracodawca musi zapewnić, aby stosowane środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe oraz zapewnić odpowiednio ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie. Jeżeli pracodawca nie może zapewnić prania odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika, pod warunkiem wypłacania przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika.
Pracodawca musi zapewnić, aby środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, które w wyniku stosowania w procesie pracy uległy skażeniu środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi, były przechowywane wyłącznie w miejscu przez niego wyznaczonym. Pranie, konserwacja, odpylanie i odkażanie takiej odzieży i przedmiotów jest niedopuszczalne.
Podstawa prawna: art. 237 6 - Art. 237 10 KP
---

bhpplusplus.blogspot.com

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Masz prawo do bezpieczeństwa

Masz prawo do bezpieczeństwa

Autorem artykułu jest ARETE J. Paruch Sp. J

Coraz więcej wypadków przy pracy. O blisko 90% wzrosła liczba wypadków śmiertelnych. Polscy pracownicy giną tragicznie, ponieważ bagatelizowana jest kwestia bezpieczeństwa.
Ryzyko jest towarzyszem każdej profesji. Nie istnieje zawód wolny od zagrożeń. Fachowo określane jako zdarzenia niepożądane, mogą owocować różnie – począwszy od drobnych urazów fizycznych, aż na zgonach kończąc. I wbrew pozorom w większości przypadków i jednym, i drugim można zaradzić. Wystarczy wiedza i świadomość na temat zawodowego ryzyka, których wynikiem jest używanie odpowiedniego, atestowanego sprzętu. Jak się okazuje, drabina drabinie nie jest równa. Może mieć tyle samo szczebli, ale różny poziom bezpieczeństwa.
Tendencja zwyżkowa
- W I kwartale 2010 roku o blisko 60% wzrosła liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy - alarmuje Główny Urząd Statystyczny w opublikowanym niedawno raporcie. Przyczyną ponad połowy, tak jak w latach ubiegłych, było nieprawidłowe zachowanie się pracownika. Tuż za nim znalazła się organizacja pracy, jej stanowiska oraz niewłaściwy stan czynnika materialnego. Łącznie, przez okres pierwszych trzech 3 miesięcy 2010, wypadkom uległo 18 139 pracowników, co oznacza wzrost o 59,4 proc. w stosunku do tego samego okresu w roku 2009. O blisko 90% zwiększyła się liczba wypadków śmiertelnych. Od stycznia do marca tego roku zginęło 86 osób. Dla porównania w poprzednim roku w tym okresie zginęło 46 osób. Nieco inne dane na ten temat posiada Państwowa Inspekcja Pracy, do której, przynajmniej w teorii, wszystkie zdarzenia powinni zgłaszać pracodawcy. ­- Z danych PIP wynika, że liczba śmiertelnych ofiar wypadków przy pracy w pierwszym kwartale br. spadła o 8% (ze 108 do 99) w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W tym czasie o jedną czwartą zmalała również ogólna liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy, z 519 do 387 – mówi Marian Liwo, zastępca głównego inspektora pracy. Skąd różnica w danych? GUS m.in. podaje w raporcie informacje o poszkodowanych, którymi są pracownicy, ale również pracodawcy i samozatrudnieni. A PIP otrzymuje dane najczęściej od policji tylko o pracownikach. Jeśli pracodawca ulegnie wypadkowi, nie ma obowiązku zgłaszania tego do PIP-u. Jedną z głównych przyczyn jest niedostateczna wiedzy na temat bezpieczeństwa w pracy. - Ryzyko zawodowe zmniejszają m.in. prawidłowe szkolenia BHP, do których przeprowadzenia zobowiązany jest każdy pracodawca – wyjaśnia Marian Liwo, Zastępca Głównego Inspektora Pracy. -Trudno przestrzegać norm, gdy się ich nie zna. A brak wiedzy nie jest usprawiedliwieniem do łamania prawa w Polsce – dodaje. Jak podkreśla Marian Liwo, każdy pracownik musi znać ryzyko zawodowe, wynikające z pracy na danym stanowisku. - Pamiętajmy, że obowiązuje nas tzw. świadomość prawna – to coś więcej niż tylko znajomość przepisów. To także umiejętność ich interpretacji i poszanowania – zaznacza inspektor.
Znajomość norm BHP
obowiązuje nie tylko pracownika, ale także pracodawcę. - To, czy przepisy są w firmie przestrzegane, w dużej mierze zależy od pracodawcy - od jego podejścia, niebagatelizowania nakazów oraz nietraktowania ich jak zło konieczne – uważa Zastępca Głównego Inspektora Pracy. - Natura ludzka jest przekorna – robimy coś, mimo, że wiemy, że jest zabronione. W obowiązku pracodawcy leży egzekwowanie przestrzegania prawa przez jego pracowników – podkreśla Marian Liwo. Ale nie tylko. Zwierzchnik musi także zadbać o warunki na stanowisku pracy. - Kluczową rolę odgrywa organizacja pracy. Ład i porządek na stanowisku, odpowiednio dobrany sprzęt – maszyny i urządzenia zabezpieczające przed urazem, działaniem niebezpiecznych substancji, porażeniem prądem elektrycznym, itp. - wyjaśnia Marian Liwo. - Takie wyposażenie bezwzględnie musi spełniać wymagania dotyczące oceny zgodności wg. obowiązujących przepisów. Prawem zatrudnionych jest praca na bezpiecznym sprzęcie – zwraca uwagę inspektor. Zgadza się z nim Wojciech Łękawa, doradca techniczno - handlowy firmy KRAUSE ze Świdnicy na Dolnym Śląsku, producenta drabin i rusztowań z przeznaczeniem do użytku przemysłowego i indywidualnego. - Bezpieczeństwo pracowników zależy między innymi od firmy dostarczającej sprzęt, na którym pracują – wyjaśnia, dodając, że pracownik powinien więc mieć zaufanie do producenta. Gwarantem tego są m.in. znaki certyfikatów umieszczone na produktach przeznaczonych do prac w niebezpiecznych warunkach.
Nasze życie zależy od sprzętu
- Zawód strażaka jest specyficzny, przez to nie możemy odstąpić od zasad powszechnie uznanych za bezpieczne. Mimo to regularnie przechodzimy szkolenia BHP, dotyczące sprzętu, którego używamy podczas służby – mówi sekcyjny Rafał Migas z Miejskiej Komendy Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. Także on zwraca uwagę na kluczową rolę, jaką odgrywa wyposażenie. - Przy nowoczesnym sprzęcie można skupić się na działaniu, a nie na tym, czy np. auto odpali – obrazowo przedstawia sprawę strażak. Transformacje jakościowe strażackiego sprzętu można zaobserwować na przykładzie aparatu oddechowego. Dzisiejszy jest lżejszy o blisko 15 kg, ma lepiej wyprofilowane szelki, które nie wrzynają się boleśnie w plecy i maskę, w której podciśnienie nie jest wymuszane oddechem. Najważniejszą kwestią jest dostosowanie wyposażenia ściśle do potrzeb danego zawodu, szczególnie jeśli chodzi o profesje o podwyższonym ryzyku. W szczególnym przypadku dotyczy to pracy na wysokościach, gdzie każdy ruch jest niebezpieczny. Używanie bezpiecznego sprzętu jest więc tutaj ubezpieczeniem, a nie kosztem – jak do tego niestety czasami podchodzą inwestorzy. – Obowiązują nas bardzo restrykcyjne procedury, jeśli chodzi o produkcję drabin specjalistycznych. Dowodem tego jest m.in. fakt, że certyfikaty przyznawane drabinom otrzymujemy zawsze tylko na 5 lat, potem się o nie ponownie staramy. Oznacza to, że musimy być na bieżąco z aktualnymi kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa– mówi przedstawiciel KRAUSE. Oprócz certyfikatów i atestów, o jakości sprzętu zaświadcza opinia samych użytkowników. – Kilka miesięcy temu przekazaliśmy nowy model drabiny strażakom z lokalnej komendy. To sprzęt nie tyle pomocny przy pożarach, ale przy skomplikowanych akcjach ratowniczych np. przy rozcinaniu wraków podczas wypadków samochodowych – mówi Wojciech Łękawa. Model drabiny MultiMatic, jaki otrzymali od nas strażacy, jest dodatkowo wyposażony w podest, który zapobiega wpadaniu stóp pomiędzy szczeble, zwłaszcza pod naciskiem ciężkiego sprzętu. Świdniccy strażacy to docenili i w ich samochodach gaśniczo-ratowniczych już znajdują się takie drabiny – dodaje przedstawiciel KRAUSE. Opinia ważna jest o tyle, że jak mówi wprost Rafał Migas: - Tak naprawdę nasze życie zależy od sprzętu, na którym pracujemy.
Mądrzy po szkodzie
Jeśli chodzi o społeczną świadomość ryzyka, to rośnie ona wprost proporcjonalnie do ilości wypadków przy pracy. I choć po raz kolejny sprawdza się powiedzenie o „Polaku mądrym dopiero po szkodzie”, specjaliści są dobrej myśli. –Sprzedaż drabin specjalistycznych rośnie, co dowodzi, że społeczeństwo staje się bardziej świadome – uważa przedstawiciel KRAUSE, Wojciech Łękawa. – Nasi partnerzy coraz większą uwagę zwracają na niezbędne atesty i certyfikaty, sami domagają się ich przedstawienia. Producent na podstawie certyfikatów wystawia deklarację zgodności na każdą produkowaną drabinę i rusztowanie – dodaje przedstawiciel jednego z głównych producentów drabin w Polsce. - Kiedy 8 lat temu wstępowałem do służby, średnia wieku samochodów wynosiła 20 lat. Teraz najstarsze z naszych aut ma 6 lat – tłumaczy sekcyjny Rafał Migas z Miejskiej Komendy Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. Jak się okazuje, dobre prognozy powinny cieszyć całe społeczeństwo. Wzrost liczby wypadków pociąga za sobą więcej dni niezdolności do pracy. Według Głównego Urzędu Statystycznego, w ciągu ubiegłego kwartału kształtowały się one w ilości 505 tysięcy (wzrost o 54,9% w stosunku do roku ubiegłego), co na jednego poszkodowanego daje 28 dni niezdolności do pracy (wzrost o 28,8%). - Przestrzeganie przepisów BHP leży przecież w społecznym interesie – zauważa Zastępca Głównego Inspektora Pracy Marian Liwo. -Pamiętajmy, że skutki ponosi nie tylko poszkodowany i jego rodzina, ale całe społeczeństwo, które w istocie pokrywa koszty finansowych świadczeń.
--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Co pracodawca musi wiedzieć o szatniach pracowniczych !

Co pracodawca musi wiedzieć o szatniach pracowniczych !

Autorem artykułu jest Jan Nikodem

Wymagania dotyczące wyposażenia i sposobu urządzenia szatni pracowniczych w zakładach pracy różnego typu określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozporządzenie to określa ...
Wymagania dotyczące wyposażenia i sposobu urządzenia szatni pracowniczych w zakładach pracy różnego typu określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozporządzenie to określa w załączniku nr 3 szczegółowe wymagania dotycząc lokali w których zlokalizowane mają być szatnie pracownicze, umywalnie i natryski, ustępy, jadalnie, pomieszczenia do wypoczynku, palarnie, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników ogólnie mówiąc rozporządzenie to określa wymagania dla pomieszczeń higienicznosanitarnych.

Szatnie powinny być dostosowane do rodzaju prac, stopnia narażenia pracownika na zabrudzenie ciała i zanieczyszczenia jego odzieży substancjami szkodliwymi, trującymi lub materiałami zakaźnymi.

Szatnie dzieli się na:

1) szatnie odzieży własnej pracowników - przeznaczone do przechowywania odzieży należącej do pracowników (domowej), jeżeli ze względów higienicznych odzież ta nie powinna się stykać z odzieżą roboczą i środkami ochrony indywidualnej;
2) szatnie odzieży roboczej i ochronnej - przeznaczone do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;
3) szatnie podstawowe - przeznaczone do przechowywania odzieży własnej pracowników oraz odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej;
4) szatnie przepustowe - składające się z części przeznaczonej na odzież własną pracowników, części przeznaczonej na odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej oraz przepustowego zespołu sanitarnego z natryskami, łączącego obie te części.

Szatnie powinny być wyposażone w szafki ubraniowe. Należy pamiętać aby szafy ubraniowe wykonane były zgodnie z Polską normą. W zależności od wykonywanych prac oraz stopnia zabrudzenia odzieży roboczej należy zapewnić pracownikom szafy ubraniowe z jednym przedziałem ubraniowym lub szafy z dwoma przedziałami. W przemyśle spożywczym stosuje się szafy ubraniowe otwarte oraz szafy ze skośnym daszkiem.

Szerokość przejść między dwoma rzędami szaf ubraniowych oraz głównych przejść komunikacyjnych powinna być nie mniejsza niż 1,5 m. Szerokość przejść między rzędami szaf ubraniowych a ścianą powinna być nie mniejsza niż 1,1 m. Szatnie powinny być wyposażone w krzesła lub ławki. W szatni powinny być zapewnione miejsca siedzące dla co najmniej 50 % zatrudnionych na najliczniejszej zmianie.
Dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie szatni lub jadalni w szafy skrytkowe z przeznaczeniem do przechowywania śniadań własnych pracownika oraz podręcznych drobiazgów.
W szatniach należy zapewnić przynajmniej czterokrotną wymianę powietrza na godzinę, a w szatniach wyposażonych w okna otwieralne przeznaczonych dla nie więcej niż 10 pracowników wymiana powietrza nie może być mniejsza niż dwukrotna na godzinę. Szatnie przeznaczone dla ponad 25 pracowników powinny być wyposażone w wentylację mechaniczną.
Szatnie powinny być urządzone w oddzielnych lub wydzielonych pomieszczeniach. Pomieszczenia przeznaczone na szatnie powinny być suche i, w miarę możliwości, oświetlone światłem dziennym. Szatnie mogą być urządzone w suterenach lub w piwnicach, pod warunkiem zastosowania odpowiedniej izolacji ścian zewnętrznych i podłóg zabezpieczającej pomieszczenia przed wilgocią i nadmiernymi stratami ciepła oraz zapewnienia warunków ewakuacji ludzi z tych pomieszczeń.
---

Niniejsza publikacja może być kopiowana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez autora. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody autora. Zabrania się jej odsprzedaży. Jan Nikodem www.nikodem.com.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Na czym polega wentylacja

Na czym polega wentylacja

Autorem artykułu jest Tomasz Galicki

Usuwanie zanieczyszczonego powietrza i dostarczanie w to miejsce powietrza świeżego jest możliwe dzięki wentylacji. Jest ona więc niezbędna do tego, aby oczyścić zanieczyszczone powietrze.
Wentylacja pomieszczeń może się odbywać w sposób naturalny. Polega ona tym, że powietrze dostaje się do wnętrza budynku poprzez nieszczelności w oknach i drzwiach albo przez specjalnie zamontowane w tym celu nawiewniki. Wydostaje się zaś na zewnątrz przez kratki i kanały wentylacyjne. Wentylacja naturalna możliwa jest dzięki różnicy temperatur, czyli różnej gęstości powietrza na zewnątrz i wewnątrz pomieszczenia. Wentylacja naturalna nazywana bywa również wentylacją grawitacyjną. Zależy ona nie tylko od warunków atmosferycznych, ale również od konstrukcji budynku, jego otoczenia oraz rozmieszczenia pomieszczeń wewnątrz. Ten rodzaj wentylacji jest stosowany w Polsce od bardzo wielu lat.
Zimne powietrze napływające do budynku przez nawiewniki instalowane w oknach i ścianach napływa do wnętrza. Tu miesza się z powietrzem ciepłym i razem z zanieczyszczeniami wydostaje się na zewnątrz poprzez kratki wentylacyjne, które podłączone są do kanałów wentylacyjnych. Polskie przepisy budowlane dokładnie określają, że wloty do przewodów wentylacyjnych muszą znajdować się w kuchni, łazience albo wc i w pomieszczeniach bez okien. Dziś nowoczesne okna są bardzo szczelne. Dlatego, aby zapewnić przepływ powietrza wyposaża się je w odpowiednie nawiewniki. Aby powietrze mogło przedostać się do całego mieszkania należy pod skrzydłami drzwi wewnętrznych zostawić szczelinę o powierzchni 80 cm.kw. Jeśli są to drzwi prowadzące do kuchni, łazienki, wc i garderoby ta szczelina powinna mieć 200 cm kw. Niestety, to jak działa naturalna wentylacja pomieszczeń zależy w dużej mierze od tego, jakie warunki atmosferyczne panują na zewnątrz.
Zimą działa ona sprawnie, bo różnica temperatur jest duża. Jeśli różnica temperatur jest mała, wentylacja może nie być skuteczna. Może nawet wtedy dojść do odwrócenia kierunku przepływu powietrza przez kanały wentylacyjne. Długość kanału wentylacyjnego, czyli odległość pomiędzy wlotem do komina (kratką wentylacyjną w pomieszczeniu) a wylotem (końcem komina) również wpływa na skuteczność wentylacji. To dlatego pomieszczenia na ostatnich piętrach budynków o płaskich dachach charakteryzują się słabą wentylacją. To samo ma miejsce w sytuacji, gdy mamy do czynienia z mieszkaniami na poddaszu użytkowym.
Ale wentylacja pomieszczeń może się również odbywać w sposób mechaniczny. Wentylator wymusza przepływ powietrza, a warunki atmosferyczne nie mają żadnego wpływu na przebieg wentylacji. Może to być wentylacja wywiewna, kiedy to montuje się wentylatory w kanałach wentylacyjnych. Powietrze dostaje się do wnętrz poprzez nieszczelne okna i drzwi oraz nawiewniki. Może to być również wentylacja nawiewno-wywiewna. W jej przypadku zarówno doprowadzenie jak i usuwanie powietrza odbywa się poprzez działanie wentylatora. Działanie wentylacji mechanicznej możne zautomatyzować, a poprzez zastosowanie rekuperatorów można odzyskiwać ciepło z usuwanego powietrza, a tym samym zaoszczędzić zimą ciepło.
---

Nowoczesne kamery internetowe

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

czwartek, 4 października 2012

Kursy pierwszej pomocy wymagane Kodeksem Pracy - poradnik dla pracodawcy

Kursy pierwszej pomocy wymagane Kodeksem Pracy - poradnik dla pracodawcy

Autorem artykułu jest Anna Piżl

Zgodnie z polskim prawem, szkolenia z zakresu pierwszej pomocy powinny być regularnie realizowane w zakładach pracy, w biurach, w szkołach. Ustawodawca wychodzi ze słusznego założenia, że każdy człowiek powinien wiedzieć jak uratować komuś życie.
Do obowiązku, który stawia Kodeks Pracy, wielu pracodawców podchodzi z umiarkowanym zaangażowaniem, organizując możliwie jak najkrótsze - np. godzinne - szkolenia. Tymczasem jeśli zdarzy się wypadek - ktoś na przykład straci przytomność na skutek zawału serca lub dozna urazu - tylko dobrze przeszkolony personel, będzie mógł szybko zareagować i być może uratować życie. Jak zorganizować dobre szkolenie z pierwszej pomocy?
W szkoleniu - przede wszystkim - powinni brać udział wszyscy zainteresowani tematem lub najlepiej cały personel firmy. Delegowanie zaledwie kilku osób do udziału w kursie, powoduje, że w sytuacji wypadku, tych kilka przeszkolonych osób będzie mogło liczyć tylko na siebie. Tymczasem wsparcie świadków zdarzenia, mogłoby okazać się nieocenione. Ratownictwo możemy bowiem nazwać sportem drużynowym - nigdy pierwsza pomoc nie będzie tak skuteczna, jak w zdarzeniu, w którym działa zgrany zespół.
Czas szkolenia, które może przygotować do skutecznej reakcji na zagrożenie życia, to - jak pokazuje praktyka - minimum 4 godziny zegarowe. Ograniczanie czasu kursu do 2 lub 3 godzin, nie generuje dużych oszczędności, a zawsze będzie wiązać się z faktem, że pewne tematy nie zostaną poruszone i o niektórych ważnych zagadnieniach uczestnicy nie zdążą porozmawiać. Cztery godziny spotkania to minimum, z którego nie warto rezygnować. Efektywność szkolenia - przy takim zakresie czasowym - może podnieść rozesłanie jeszcze przed kursem materiałów szkoleniowych do samodzielnej nauki.
Kurs powinien byc przeprowadzony przez profesjonalistów. W polskim prawie kwesti akto może uczyc pierwszej pomocy nie jest do końca sprecyzowana. Z luki tej korzystają osoby, które po krótkich kursach, rozpoczynają działalność szkoleniową. Dlatego wybór konkretnej firmy szkoleniowej powinien być poprzedzony sprawdzeniem kwalifikacji kadry. Najlepiej, by prowadzący był ratownikiem medycznym z wyższym wykształceniem lub lekarzem, a zarazem - to ważne - posiadał przygotowanie instruktorskie w zakresie pierwszej pomocy. Umiejętności dydaktyczne i znajomośc standardów szkoleniowych w ratownictwie są niezbędne do przeprowadzenia profesjonalnego szkolenia. Uznane certyfikaty instruktorskie wydaje m.in. Emergency First Response, Europejska Rada Resuscytacji, Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne.
Dobry kurs powinien być SKUTECZNY. To oczywiste. Aby był skuteczny, musi zawierać dużą ilość ćwiczeń. Tylko wielokrotne powtórzenie pewnych czynności, daje pewność, że w realnej sytuacji zagrożenia życia podejmiemy właściwe działanie. Dlatego przed wyborem szkolenia warto zapoznać się z oferowanym programem. Profesjonalny kurs w firmie - zgodnie ze światowymi standardami - obejmuje nie tylko ćwiczenia na fantomach, ale także ćwiczenia z udziałem pozorantów oraz nabywanie umiejętności obsługi AED (automatyczny defibrylator zewnętrzny).
Kurs powinien zakończyć się wydaniem odpowiednich certyfikatów. Dobrze, by były one honorowane na całym świecie i rozpoznawalne na wszystkich kontynentach - jest to szczególnie ważne przy firmach działających na rynkach miedzynarodowych.
Uczestnicy powinni być objęci po kursie pomocą merytoryczną, w razie gdyby pojawiły się wątpliwości i pytania. Dobry instruktor będzie do dyspozycji, by na te pytania odpowiedzieć. Warto też, by firma, która zamówiła szkolenie, mogła liczyc na pomoc przy zaopatrzeniu biura, hal produkcyjnych itp. w stosowny sprzet do udzielania pomocy - apteczki, gaśnice, defibrylatory.
Warto wreszcie upewnić się czy ośrodek szkoleniowy, z którym chcemy podjąć współpracę, ma międzynarodową akredytację. Akredytacja poświadcza wysoki poziom merytoryczny, odpowiednie kwalifikacje kadry i spełnianie międzynarodowych standardów. Jednym z europejskich ośrodków akredytujących jest First Aid Certification Centre of London. Sprawdzone firmy otrzymują certyfikat na okres 1 roku.
Zwrócenie uwagi na tych kilka elementów, pozwoli wybrać firmę, która przeprowadzi dla naszych pracowników szkolenie profesjonalne i skuteczne. Jeżeli do tego instruktor będzie miał jeszcze pomysł na to, jak zatrzymać uwagę słuchaczy i zaangażowac ich w ćwiczenia - obowiązkowe szkolenie z pierwszej pomocy może niespodziewanie przynieść także wymiar integracyjny dla pracowników w firmie.
---

Anna Piżl - ratownik medyczny i specjalistyczny, instruktor Emergency First Response i trener instruktorów pierwszej pomocy. Właściciel firmy szkoleniowej AdrenaLTika - profesjonalne szkolenia wymagane Kodeksem Pracy - www.adrenaltika.pl.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Filmy BHP, czyli jak uatrakcyjnić szkolenie BHP

Filmy BHP, czyli jak uatrakcyjnić szkolenie BHP

Autorem artykułu jest TVIP

Do niedawna przepisy BHP nie były zbyt restrykcyjnie przestrzegane w firmach. Zaostrzają się jednak normy i forma kontrolowania oraz egzekwowania przestrzegania przepisów BHP przez pracodawców, jak i pracowników tych przedsiębiorstw.
Coraz popularniejszym sposobem na uatrakcyjnienie szkolenia staje się produkcja filmów BHP. Filmy szkoleniowe stanowią już nie tylko uzupełnienie szkolenia, lecz często są traktowane jako główny materiał szkoleniowy, który poprzez swój dynamiczny, zapadający w pamięci przekaz i atrakcyjną formą trafia idealnie do uczestników szkolenia.
BHP czyli Bezpieczeństwo i Higiena Pracy to sprawy na tyle ważne, że poświęcono im w Kodeksie pracy cały dział dziesiąty. Przepisy te mają za zadanie chronić zdrowie i życie pracownika przed negatywnymi skutkami świadczenia pracy.
Wiele firm na dzień dzisiejszy chwali się swoimi osiągnięciami w zakresie Bezpiecznej Higienicznej Pracy, a dla wielu właścicieli jest to elementem wyższości danej firmy nad innymi, gdyż firma przestrzegająca BHP jest postrzegana jako szanująca pracowników, dbająca o ich zdrowie i bezpieczne warunki pracy. Nie każdy pracodawca może pochwalić się takim osiągnięciem, bo wielu z nich w ramach oszczędności nagina, łamie lub nie stosuje zasad BHP oraz nie przestrzega ich wśród swoich pracowników.
Z ostatnich badań przeprowadzonych w firmach szkoleniowych wynika, że najpopularniejszymi materiałami szkoleniowymi są nadal standardowe prezentacje. Dla uatrakcyjnienia szkolenia częstym zabiegiem jest także zapraszanie gości (specjalistów ds. bhp, inspektorów pracy), którzy na konkretnych przykładach wypadków przy pracy omawiają przepisy i zasady bhp obowiązujące w danym zakładzie pracy. I tu z pomocą przychodzą właśnie filmy instruktażowo-szkoleniowe, które stanowią znakomitą pomoc w samokształceniu kierowanym, na kursach, szkoleniach czy wykładach.
Zobaczmy klasykę tego gatunku: film ukazujący potencjale zagrożenia wynikające z braku uwagi operatora wózka widłowego, który może posłużyć jako materiał szkoleniowy BHP, choćby ze względu na to, iż zapada głęboko w pamięć kursanta…
Specjaliści BHP, którzy korzystają z filmów narzekają na ich drętwotę, małą atrakcyjność warsztatową i często brak aktualności w stosunku do stanu prawnego. Żyjemy w czasach kultury obrazkowej. Tymczasem popyt na takie filmy jest znikomy, a oferta najczęściej nie spełnia oczekiwań. I koło się zamyka. Część z nich dysponuje własną kamerą i nagrywa sytuacje ze swojego zakładu, inni korzystają z prezentacji multimedialnych…
Takie rozwiązania mają swoje zalety, zwłaszcza pierwsze z nich, ale filmy szkoleniowe mają do spełnienia szczególne zadania i wcale nie muszą być mało atrakcyjne.
Reasumując, dlaczego warto wdrażać systemy zarządzania BHP?
1. Zgodnie z przepisami prawa, obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie kompleksowej działalności profilaktycznej, obejmującej ocenę ryzyka zawodowego i stosowanie najlepszych z punktu widzenia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników środków ochrony, a także szkolenie i informowanie pracowników oraz konsultowanie z nimi działań dotyczących BHP.
2. W zakładach wdrażających systemy zarządzania BHP zmniejsza się na ogół nie tylko liczba wypadków przy pracy, ale również maleje absencja chorobowa pracowników.
3. Jest rzeczą udowodnioną, że jeżeli w wyniku wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zmniejszą się wskaźniki wypadków przy pracy i chorób zawodowych i poprawią się warunki pracy, poprawa stanu bezpieczeństwa i higieny pracy wpływa z kolei korzystnie między innymi na:
ograniczenie strat, powstających w wyniku braku bezpieczeństwa
poprawę jakości i zwiększenie wydajności pracy dzięki zwiększonemu zaangażowaniu pracowników zarówno w problemy bezpieczeństwa i higieny pracy, jak i w problemy produkcji
poprawę wizerunku przedsiębiorstwa i wzrost jego konkurencyjności.
4. Wdrożenie systemu zarządzania BHP przyczynia się również do stworzenia pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa na rynku i ułatwia zawieranie umów z partnerami, u których takie systemy już funkcjonują.
Przypisy:
Kjellen U., Boe K., Hagan. (1997) Economic effects of implementing internal control of health, safety and environment: a retrospective study of an aluminum plant. Safety Science, vol. 27, 2/3.
---

przeczytaj więcej o videomarketingu na: blog.tvip.pl
TVIP

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Szkolenie bhp to dzisiaj wymóg czy potrzeba?

Szkolenie bhp to dzisiaj wymóg czy potrzeba?

Autorem artykułu jest Joanna Krawczyk

Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest dzisiaj podstawowy wymogiem, jaki stawiany jest przed każdym przedsiębiorcą. Szczególny nacisk na szkolenia bhp kładziony jest wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z rynkiem rzemieślniczym.
W każdym zakładzie pracy a zwłaszcza w przedsiębiorstwach produkcyjnych, kierownictwo jest zobowiązane do przeprowadzenia szkoleń pracowniczych. I tak na przykład szkolenia bhp, to wymóg Państwowej Inspekcji Pracy, która takie zalecenia wystosowała do każdego zakładu pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy musi być przestrzegane przez każdego pracownika, czy to fizycznego czy umysłowego. Dzięki stanowczym zaleceniom Państwowej Inspekcji Pracy o skutecznych szkoleniach z bhp i dobrym nadzorem nad tym tematem przez służby w zakładach pracy, wypadkowość w czasie wykonywania pracy z roku na rok radykalnie spada. Pracownik nowo przyjęty do pracy, musi koniecznie być przeszkolony na stanowisku pracy, dotyczy to szczególnie pracowników fizycznych.
Prawidłowe szkolenie bhp wstępne przeprowadza przeważnie przyszły przełożony - majster lub kierownik. W ośrodku szkolenia kadr, który znajdziemy pod hasłem profesjonalne szkolenia bhp warszawa, szkolenia polegają na tym, że pracownik zapoznaje się z maszyną, którą będzie obsługiwał, z narzędziami pracy i odzieżą roboczą. Musi dowiedzieć się od przełożonego, jakie ma obowiązki w czasie wykonywania pracy, ale również, jakie ma przywileje. Każdy pracownik musi dostać nieodpłatnie odzież roboczą i narzędzia pracy. W swoim prywatnym ubraniu nie powinno się pracować w zakładzie produkcyjnym. Obowiązkowe szkolenia bhp odbywają się również, co pewien czas, gdy jest się zatrudnionym w danym zakładzie pracy, średnio, co dwa lata. Jest to tak zwane teoretyczne szkolenie bhp, na temat warunków pracy w danym resorcie, na przykład w budownictwie, czy rolnictwie. Pracownicy fizyczni i umysłowi są zapraszani do ośrodków szkoleniowych takich jak szkolenia bhp warszawa na kilka, kilkanaście dni i tam słuchają wykładów przez wyspecjalizowanych wykładowców, na tematy związane z przestrzeganiem bezpieczeństwa i higieny pracy.
--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Wszystkie odmiany odzieży roboczej

Wszystkie odmiany odzieży roboczej

Autorem artykułu jest Karol Stopka

Odzież robocza bywa nielubiana. Tego rodzaju ubrania traktowane są jak coś narzuconego. A przecież chodzi o to, żeby pracowało się bezpieczniej. Wszystkim.
Można ich nie używać. We własnym garażu. Kto pracuje, ten najczęściej musi odzież roboczą zakładać. Dzieje się tak nie bez przyczyny.
Rękawice i ochraniacze
Dla tych, którzy pracują fizycznie, tego rodzaju odzież robocza to podstawa. Rękawice i inne ochraniacze pozwalają robić to, czego raczej niewiele osób podjęłoby się gołymi rękami. Wszyscy przecież znają scenę z Człowieka z marmuru, w której Birkut przenosi rozgrzane cegły.
Tego rodzaju odzież robocza musi więc przede wszystkim dobrze izolować. Chronić skórę dłoni zarówno przed wysokimi temperaturami, jak i przed szorstkimi powierzchniami. Co więcej, dzięki rękawicom także ostre krawędzie nie stanowią aż takiego zagrożenia.
Koszule i bluzy
Inaczej jest, gdy chodzi o koszule i bluzy. Te mogą być różne. Niektóre firmy kupują tego rodzaju ubrania po to, żeby wyróżnić swoich pracowników. Odzież robocza spełnia więc przede wszystkim rolę identyfikacyjną. Jej znaczenie w kwestiach bezpieczeństwa jest mniejsze.
Inni decydują się na specjalne ubrania po to, żeby ludziom pracowało się wygodniej. Wiadomo, że koszula robocza będzie lepsza niż zwykła koszulka polo. Także z tego względu, że ma więcej kieszeni. A ich znaczenie jest nie do przecenienia dla każdego, kto pracuje fizycznie.
Spodnie i kombinezony
Podobnie jest ze spodniami i kombinezonami. Te pierwsze dają więcej możliwości, te drugie są po prostu ostatecznym, najwyższym stadium rozwoju, jakiemu podlega odzież robocza. Po prostu kombinezony łączą wszystkie pozytywne cechy koszul, bluz i spodni.
Dzięki nim praca może być rzeczywiście wygodniejsza. Nie ma ryzyka, że jakaś część ciała będzie odsłonięta. Zwykle projektowane są tak, aby dać jak najwięcej możliwości tym, którzy ich używają. I wreszcie można na nich nadrukować logo firmy albo po prostu zamówić je w odpowiednim kolorze.
Buty i... buty
W większości przypadków bez nich w ogóle nie wejdziemy tam, gdzie odbywa się praca. Buty ochronne służą przede wszystkim zabezpieczeniu stóp przed zdarzeniami, które mogłyby je uszkodzić. Choćby w sytuacji, gdy z pewnej wysokości spadnie na stopy coś ciężkiego.
Taka odzież robocza jest także wymagana przez przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Nic dziwnego, lepiej zapobiegać uszkodzeniom ciała niż później je leczyć. Tym bardziej, że szkody mogą być nieodwracalne, co oznacza także konieczność wypłaty odszkodowań itp.
Ochrona głowy
Jeszcze ważniejsze są kaski i inne elementy odzieży ,służące ochronie głowy. Przecież bez palca jakoś sobie poradzimy, a bez głowy? Byłoby ciężko. Dlatego taka odzież robocza także wymagana jest przepisami. Co zresztą zgodne jest ze zdrowym rozsądkiem. Podejście w rodzaju: przemknę szybko, przecież nic się nie stanie, niejednego zaprowadziło na cmentarz.
Co z tego wynika? Tyle, że chociaż odzież robocza jest kategorią zróżnicowaną, tak naprawdę służy jednemu: aby pracownicy mogli spokojnie wrócić do domu i cieszyć się życiem.
---

odzież robocza - sklep z artykułami BHP

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Instrukcje bhp - Co powinna zawierać instrukcja BHP?

Instrukcje bhp - Co powinna zawierać instrukcja BHP?

Autorem artykułu jest Remigiusz

Instrukcje BHP muszą znajdować się w każdym miejscu pracy. Musi je mieć każde bez wyjątku przedsiębiorstwo. Osobistą odpowiedzialność za ich obecność ponosi właściciel przedsiębiorca oraz osoby odpowiedzialne za organizację pracy.
W bardzo wielu firmach konieczne jest posiadanie nie tylko podstawowych instrukcji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy lecz także szczegółowych wytycznych dotyczących korzystania ze specjalistycznych urządzeń czy działania w nietypowych warunkach. Analizując usługi budowlane można mówić o bardzo wielu różnych instrukcjach. Osobnych wytycznych wymaga praca na wysokości czy działania, których przedmiotem są instalacje elektryczne. Nie można tego zaniedbywać gdyż za brak instrukcji BHP grożą wysokie kary pieniężne dla wykonawców prac.
Niezbędne dokumenty można sporządzić samodzielnie jeśli posiada się odpowiednią wiedzę na ten temat oraz posiada się odpowiednie rozeznanie w warunkach pracy oraz w zasadach operowania potencjalnie niebezpiecznym sprzętem wykorzystywanym w zakładzie pracy. Często zdarza się też, że maszyny mają już przygotowane przez swoich producentów instrukcje BHP. Jeśli nie jesteśmy w stanie sobie sami z tym poradzić to zawsze istnieje możliwość zlecenia napisania jej komuś innemu. Koszt podstawowego dokumentu nie przekracza w takiej sytuacji 200 złotych. Koszty można obniżyć bardzo mocno zamawiając instrukcję przez Internet – istnieje bardzo wiele firm oferujących tworzenie instrukcji za ceny nawet o połowę niższe.
Instrukcja Bezpieczeństwa i Higieny Pracy to przede wszystkim narzędzie, którego zadaniem jest uzupełnienie wiedzy przekazywanej pracownikom w trakcie specjalistycznych szkoleń BHP. Głównie polega to na przypominaniu zdobytych informacji. Powinna się ona znajdować w łatwo dostępnym i widocznym miejscu. Instrukcja omawiać musi głównie zasady procesu technologicznego, który jest wykorzystywany w przedsiębiorstwie. W szczególności wskazywać musi na występujące w nim potencjalne zagrożenia i metody chronienia się przed nimi. Ponadto swoje zasady użytkowania muszą posiadać wszystkie maszyny. Jak już wspomniano, te najbardziej skomplikowane będą miały dokumenty dedykowane lecz pozostaje cała reszta, która wymaga ogólnego opisu. W dokumencie nie może też zabraknąć informacji o zasadach niesienia pomowcy w razie wystąpienia jakiegokolwiek nieszczęśliwego wypadku.
---

Dobre znaki bhp - sprawdź cały katalog znaków ochrony przecipożarowej.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Odzież ochronna i przepisy BHP

Odzież ochronna i przepisy BHP

Autorem artykułu jest Redaktor Zakładanie Spółek

Odzież robocza wbrew pozorom to bardzo ważne zagadnienie związane z pracą. Zazwyczaj jest kojarzona z zawodami bezpośrednio budowlanymi. Niemniej jednak największą rolę ubranie robocza odgrywa w zawodach lekarskich, szczególnie w chirurgii oraz przy pracach chemicznych.
Podczas wykonywania pracy najważniejsze są ochrona głowy, oczu oraz dłoni. Wszystko jednak jest ściśle uzależnione od rodzież roboczaodzaju zawodu. W pracach budowlanych oraz wysokościowych ważne są odpowiednie kaski, rękawice robocze oraz obuwie ochronne. Rzeczy te powinny w bardzo dużym stopniu chronić przez poślizgiem i gwarantować dobrą przyczepność. Dlatego też istotny jest poziom zużycia odzieży roboczej. Wg przepisów BHP odzież ochronna powinna być wymieniana co najmniej dwa razy do roku, w przypadku szybszego zużycia nawet co trzy miesiące.
Przepisy BHP regulują także kwestie czyszczenia odzieży roboczej. Obowiązek ten spoczywa na pracodawcy, który ma możliwość zlecenia tej czynności pracownikowi za odpowiednim wynagrodzeniem. Pracodawca jest również zobowiązany do zapewnienia pracownikom wody zdatnej do picia oraz w przypadku wyczerpującej, wielogodzinnej pracy także posiłku.
Odzież robocza to odzież służąca ochronie zdrowia i ciała pracownika. Nie należy jej mylić z każdą odzieżą użytkowaną podczas wykonywania zawodu. W przypadku bankowców znakomicie to się uwidacznia. Posiadają oni określone wymogi stroju w pracy. Nie jest to jednak odzież służąca ochronie dlatego też bank nie jest zobowiązany do jej zapewnienia.
Odzież robocza to szeroko rozumiane ubranie ochronne, do którego zaliczamy buty ochronne, rękawice robocze, spodnie robocze, kaski itp. Występuje wiele rodzajów wymienionych części artykułów roboczych. Każde z nich muszą bowiem być dopasowane do rodzaju pracy i stanowić najlepszą ochronę. Wyróżniamy np. wiele typów rękawic roboczych. Do najbardziej znanych należą budowlane rękawice drelichowe oraz rękawice medyczne wykonane z lateksu. Ważne by pracownik miał odpowiednio dobrany rodzaj odzieży roboczej.
--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Ocena maszyn pod względem minimalnych wymogów bhp

Ocena maszyn pod względem minimalnych wymogów bhp

Autorem artykułu jest Super Futro

Mimo, iż mamy 2012 rok, wielu pracodawców zapomniało lub po prostu nie wiedziało o konieczności dostosowania maszyn do minimalnych wymogów bhp. Nie jest to tak trudne, jak by się wydawało, może trochę czasochłonne.
Ustawodawca wymusił na pracodawcach dostosowanie do końca 2006 roku zainstalowanych w zakładzie maszyn do minimalnych wymogów bhp - jeżeli były one sprowadzone przed 1 stycznia 2003 r. Maszyny mające CE (Niemcy od1995, Polska od 01.05.2004) nie podlegają takiemu obowiązkowi. Jak w praktyce wygląda taka ocena?
Na początek powinniśmy sięgnąć bezpośrednio do źródła:
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. 2003, Nr 191, poz 1596) ze zm. (Dz. U. z 2003 r., nr 178, poz. 1745)
W oparciu o powyższe rozporządzenie na podstawie rozdziału 3 powinniśmy opracować listę kontrolną sprawdzającą stan maszyny wg. określonych punktów, np. poprawność elementów sterowniczych, zamontowania osłon, oznaczeń… Ustawodawca nie wykluczył możliwości zlecenia tych czynności firmie zewnętrznej, dostępne są też odpowiednie programy. Często jest tak, że jeżeli zakład jest wyposażony w dużą ilość starych maszyn, w cały projekt jest zaangażowanych kilka osób w firmie i poza nią: inspektor bhp, utrzymanie ruchu, inżynier technologiczny, biura techniczne specjalizujące się w robieniu opracowań i wszelkich przeróbkach. Wbrew pozorom tego typu przedsięwzięcia mogą przynieść firmie wiele dobrego i ustrzec przed potencjalnymi wypadkami.
Jeżeli mielibyście Państwo przyjemność gościć Inspektora Pracy, z pewnością zapyta o minimalne wymogi przy maszynach, dobrze mieć więc przygotowaną listę kontrolną wraz z raportem i planem działań dostosowujących maszynę do minimalnych wymogów. Na koniec wszelkie poprawki robione przy maszynie należy wiarygodnie udokumentować, zrobić przykładowo zdjęcia z opisem napraw, skserować od utrzymania ruchu protokoły odbioru itd.
---

Zespół www.instalki-download.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

środa, 3 października 2012

BHP na stanowisku pracy

BHP na stanowisku pracy

Autorem artykułu jest kajt

Regulamin BHP musi być wdrożony na wszystkich stanowiskach pracy, szczególnie w zakładach pracy, spółkach i placówkach naukowych. Przestrzeganie przepisów BHP monitoruje Państwowa Inspekcja Pracy.
Przepisy dotyczące Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) regulują warunki pracy na określonych stanowiskach. Mają one na celu zapobiec wypadkom i szkodom powstającym podczas wykonywanej pracy. Główny organ Państwa kontrolujący, czy w miejscach pracy przestrzegane są regulaminy BHP, to Państwowa Inspekcja Pracy. Regulaminy BHP można znaleźć w wielu aktach prawnych - tworzą je organy posiadające odpowiednie uprawnienia. Przestrzeganie zasad i przepisów BHP obowiązuje każdego pracodawcę.
W regulaminach BHP pojawiają się różne podrozdziały:
- przepisy wstępne
- obiekty budowlane i teren zakładu pracy
- pomieszczenia pracy
- procesy pracy
- miejsca i urządzenia higieniczno-sanitarne
- zaopatrzenie zatrudnionych w napoje i środki higieny
- przepisy przejściowe i końcowe
Regulaminy BHP dotyczą zarówno warunków pracy, jak również bezpieczeństwa oraz higieny. Regujują też jaka odzież ochronna powinna być użytkowana na danym stanowisku pracy. Są stosowane głównie w publicznych zakładach pracy, spółkach, placówkach naukowych. Na każdym stanowisku pracy powinno być przeprowadzane specjalistyczne szkolenie BHP dla zatrudnionych oraz pracodawców. Szkolenia takie muszą prowadzić osoby z odpowiednimi kwalifikacjami!
Odzież ochronna
Obecnie na rynku dostępna jest bardzo szeroka gama ubrań roboczych. Jest to spowodowane zróżnicowaniem zawodowym i warunkami pracy, a także preferenacjami klientów branży BHP. Pracownicy, których praca wymaga odpowiedniego zabezpieczenia, muszą zostać zaopatrzeni w odpowiednie stroje. Można tutaj wyróżnić przede wszystkim odzież dla branży budowlanej, w której bardzo ważne są ochrona dłoni, głowy, stóp. Odzież budowlana musi być wytrzymała na warunki atmosferyczne, uszkodzenia mechaniczne czy otarcia. Powinna także być przyjazna dla skóry i przepuszczać powietrze.
Odzież robocza to także stroje służby zdrowia, branży gastronomicznej, fryzjerskiej, ogrodniczej, spożywczej, chemicznej, służb mundurowych oraz pozostałe ubrania ochronne.
---

Fartner BHP - odzież, rękawice i obuwie robocze

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Podstawy BHP - Prace wysokościowe

Podstawy BHP - Prace wysokościowe

Autorem artykułu jest Przemek Szymczak

Bezpieczeństwo i higiena pracy na wyskości została szeroko opisana w różnego rodzaju aktach prawnych zarówno polskich jak i europejskich. W tym artykule jednak określimy podstawowe wymagania i pojęcia dotyczące prac na wysokości
BHP pracy na wysokości
Pracą na wysokości w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z późn. zm jest praca wykonywana na powierzchni znajdującej się na wysokości co najmniej 1,0 m nad poziomem podłogi lub ziemi.
Do pracy na wysokości nie zalicza się pracy na powierzchni, niezależnie od wysokości, na jakiej się znajduje, jeżeli powierzchnia ta:
1) osłonięta jest ze wszystkich stron do wysokości co najmniej 1,5 m pełnymi ścianami lub ścianami z oknami oszklonymi;
2) wyposażona jest w inne stałe konstrukcje lub urządzenia chroniące pracownika przed upadkiem z wysokości.
Na powierzchniach wzniesionych na wysokość powyżej 1,0 m nad poziomem podłogi lub ziemi, na których w związku z wykonywaną pracą mogą przebywać pracownicy, lub służących jako przejścia, powinny być zainstalowane balustrady składające się z poręczy ochronnych umieszczonych na wysokości co najmniej 1,1 m i krawężników o wysokości co najmniej 0,15 m. Pomiędzy poręczą i krawężnikiem powinna być umieszczona w połowie wysokości poprzeczka lub przestrzeń ta powinna być wypełniona w sposób uniemożliwiający wypadnięcie osób. Jeżeli ze względu na rodzaj i warunki wykonywania prac na wysokości zastosowanie balustrad, o których mowa jest niemożliwe, należy stosować inne skuteczne środki ochrony pracowników przed upadkiem z wysokości, odpowiednie do rodzaju i warunków wykonywania pracy.
Najczęstsze środki ochrony przed upadkiem z wysokości to uprzęże, w tym szelki bezpieczeństwa i pasy biodrowe oraz linki bezpieczeństwa, amortyzatory, urządzenia samohamowne, inne środki chroniące przed upadkiem z wysokości. Urządzenia do prac na wysokości oraz ich normy to temat na kolejny artykuł.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 28 maja 1996 r. w sprawie rodzajów prac, które powinny być wykonywane, przez co najmniej dwie osoby, prace wysokościowe powinny być wykonywane minimum w dwie osoby. Jest to konieczność w przypadku gdy jedna z osób ulegnie wypadkowi. Dodatkowo osoby pracujące na wysokości powinny posiadać zdolności psychofizyczne (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 28 maja 1996 r. w sprawie rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej
Prace na wysokości powinny być organizowane i wykonywane w sposób niezmuszający pracownika do wychylania się poza poręcz balustrady lub obrys urządzenia, na którym stoi.

Przy pracach na: drabinach, klamrach, rusztowaniach i innych podwyższeniach nieprzeznaczonych na pobyt ludzi, na wysokości do 2 m nad poziomem podłogi lub ziemi niewymagających od pracownika wychylania się poza obrys urządzenia, na którym stoi, albo przyjmowania innej wymuszonej pozycji ciała grożącej upadkiem z wysokości, należy zapewnić, aby:
1) drabiny, klamry, rusztowania, pomosty i inne urządzenia były stabilne i zabezpieczone przed nieprzewidywaną zmianą położenia oraz posiadały odpowiednią wytrzymałość na przewidywane obciążenie;
2) pomost roboczy spełniał następujące wymagania:
a) powierzchnia pomostu powinna być wystarczająca dla pracowników, narzędzi
i niezbędnych materiałów,
b) podłoga powinna być pozioma i równa, trwale umocowana do elementów konstrukcyjnych pomostu,
c) w widocznym miejscu pomostu powinny być umieszczone czytelne informacje o wielkości dopuszczalnego obciążenia.
Przy pracach wykonywanych na rusztowaniach na wysokości powyżej 2 m od otaczającego poziomu podłogi lub terenu zewnętrznego oraz na podestach ruchomych wiszących należy w szczególności:
1) zapewnić bezpieczeństwo przy komunikacji pionowej i dojścia do stanowiska pracy;
2) zapewnić stabilność rusztowań i odpowiednią ich wytrzymałość na przewidywane obciążenia;
3) przed rozpoczęciem użytkowania rusztowania należy dokonać odbioru technicznego w trybie określonym w odrębnych przepisach.
Rusztowania i podesty ruchome wiszące powinny spełniać wymagania określone odpowiednio w odrębnych przepisach oraz w Polskich Normach.

Przy pracach na: słupach, masztach, konstrukcjach wieżowych, kominach, konstrukcjach budowlanych bez stropów, a także przy ustawianiu lub rozbiórce rusztowań oraz przy pracach na drabinach i klamrach na wysokości powyżej 2 m nad poziomem terenu zewnętrznego lub podłogi należy w szczególności:
1) przed rozpoczęciem prac sprawdzić stan techniczny konstrukcji lub urządzeń, na których mają być wykonywane prace, w tym ich stabilność, wytrzymałość na przewidywane obciążenie oraz zabezpieczenie przed nieprzewidywaną zmianą położenia, a także stan techniczny stałych elementów konstrukcji lub urządzeń mających służyć do mocowania linek bezpieczeństwa;
2) zapewnić stosowanie przez pracowników, odpowiedniego do rodzaju wykonywanych prac, sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości jak: szelki bezpieczeństwa z linką bezpieczeństwa przymocowaną do stałych elementów konstrukcji, szelki bezpieczeństwa z pasem biodrowym (do prac w podparciu - na słupach, masztach itp.);
3) zapewnić stosowanie przez pracowników hełmów ochronnych przeznaczonych do prac na wysokości.
Wymagania dotyczą również prac wykonywanych na galeriach, pomostach, podestach i innych podwyższeniach, jeżeli rodzaj pracy wymaga od pracownika wychylenia się poza balustradę lub obrys urządzenia, na którym stoi, albo przyjmowania innej wymuszonej pozycji ciała grożącej upadkiem z wysokości.
Prace wysokościowe to temat szeroko ujmowany w polskim prawodawstwie, dlatego powyższy teks jest tylko zarysem dla osób chcących wykonywać prace na wysokości. Dodatkowo należy zapoznać się z normami dotyczącymi pracy, uzyskać odpowiednie kwalifikacje, przejść szkolenie bezpiecznej pracy, itp.
---

asap4u

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl